První listopadový den roku 2024 naše gymnázium navštívili žáci ze základních škol 1. máje, Gorkého, M. Pujmanové, M. Kudeříkové, Moravská, K. Světlé, Na Nábřeží, Žákovská a Dolní Domaslavice. Během Přírodovědného dopoledne žáci absolvovali úkoly na stanovištích fyziky, biologie, matematiky, zeměpisu, chemie a robotiky.
Ve fyzice žáci měřili rychlost náboje vystřeleného z pistole Nerf. Vyzkoušeli si při tom měření fyzikálních veličin s čidly – konkrétně s optickou závorou, pomocí níž zjistili dobu průletu náboje. Pro určení délky náboje mnozí poprvé měřili se šuplerou. Žáci si také procvičili převody jednotek a výpočet samotné rychlosti pak už nebyl takový oříšek.
V biologii měli žáci možnost prozkoumat informace o nahosemenných a výtrusných rostlinách formou trimina. Poté přiřazovali k vybraným stromům jejich plody a listy. Nakonec žáky potrápili podivní tvorové jako například velkotlamec, sliznatka nebo pralesnička. Museli odhalit jejich název, nastudovat informace o těchto živočiších a poté k nim přiřadit správné fotografie.
Matematika byla letos zaměřena na hlavolamy. Z kategorie mechanických hlavolamů si žáci složili čínský Tangram, netopýra metodou japonského Origami a vyřešili rébus se zápalkami. Dozvěděli se také, jak vytáhnout ježka z klece a jakým způsobem otevřít japonské tajné skříňky. Dále žáci řešili i dva vizuální hlavolamy. V závěru pak řešili logické rébusy včetně legendárního kombinačního hlavolamu Zebra, jehož autorem je Albert Einstein a údajně ho vyřeší jen 2 % populace.
V zeměpisném AZ kvízu se družstva snažila pomocí svých znalostí propojit tři strany trojúhelníku. Dále žáci absolvovali workshop s aplikací mapy.cz – seznámili se s jejím fungováním a možností využití aplikace v praxi, což si následně ověřili splněním úkolů v pracovním listu. V posledním úkolu žáci na základě indicií poznávali města a následně je umísťovali do slepé mapy.
V chemii žáci pomocí křížovky poznávali chemické nádobí a nářadí – tajenkou pak byly nanomateriály, o kterých se dozvěděli následným doplňováním textu několik zajímavostí. V přiřazovačce si procvičili názvosloví anorganických sloučenin a v rámci praktické úlohy si žáci vyzkoušeli práci analytika v chemické laboratoři, když dokazovali přítomnost daných iontů srážecími reakcemi.
V učebně informatiky měli žáci možnost vyzkoušet si blokové programování a rozšířit tak své znalosti v oblasti robotiky na třech různých stanovištích. První dvě stanoviště byla zaměřena na programování microbitu v blokovém prostředí MakeCode. Žáci sestavovali programy, které by umožnily microbitu vykonávat různé úkoly – například zobrazování obrázků na displeji nebo reakce na stisk tlačítek. Třetí stanoviště se soustředilo na programování robota mBot2 pomocí aplikace mBlock tak, aby se robot pohyboval podle zadaných instrukcí.
Průběh dopoledne si můžete prohlédnout ve fotogalerii.
Žáci odcházeli s úsměvem na tváři, nově nabytými znalostmi a s příslibem účasti na lednové soutěži škol GYMKOM aneb tříkrálová cesta přírodními vědami.
Už se na vás těšíme!
RNDr. Yvonne Puffer