Ano, nepletete se, je to dezinformace a jeden z úkolů, který měli studenti splnit v rámci seznamování týmů. Našim úkolem bylo napsat o týmu co nejpoutavější titulek do bulvárních novin. Podle expertů na mediální vzdělávání se nám to povedlo. Co na titulek říkáte vy? Rozklikli byste si článek s takovým titulkem?
Informace o projektu
TÝMOVÝ PROJEKT, KDO JINÝ?
Tento školní rok nově probíhá vzdělávací program JSNS pro studenty se zaměřením na zvyšování mediální gramotnosti a kritického myšlení. Studenti si v něm osvojí, jak vdechnout svým nápadům život – jak dát svým myšlenkám formu a uvést je v realitu v podobě vlastního projektu.
Celý projekt bude realizován od prosince 2022 do května 2023, první setkání proběhlo 2.–4. prosince 2022, druhé setkání proběhne 10.–12. února 2023 a třetí 12.–13. května 2023.
Víkendem plným inspirace a setkáním mladých lidí z různých částí ČR, začal Týmový projekt, Kdo jiný, do kterého se zapojil i pětičlenný tým studentů naší školy. V centru Člověka v tísni Langhans, se setkalo 7 týmů z různých typů škol z celé ČR. Moc nás potěšilo, že na setkání přijel i ředitel JSNS, pan Karel Strachota.
Třídenní setkání se neslo v seznamovacím duchu. Na projektovém setkání spolupracovali nejen studenti, ale také vyučující. Seznámili se se základy participativní výuky a mezipředmětovým přesahem projektového vyučování. Témata, kterými se žáci v projektu zabývají, mají své přirozené přesahy do různých oborů. Tyto oborové přesahy souvisejí nejen s tématem, ale i se způsobem práce.
Při řešení projektu je potřeba pracovat s texty, diskutovat, klást si otázky, jednoduše řečeno používat a rozvíjet řadu kompetencí souvisejících s cíli jazykové výchovy, informatiky, mediální výchovy, výchovy k občanství. Další přesahy pak vycházejí z podstaty konkrétního tématu (záměru, produktu).
Při realizaci týmových projektů mladí lidé nejen konkrétně působí ve prospěch svého okolí, konkrétních lidí či společnosti obecně, ale mimo jiné nevědomky pracují i na sobě.
Co projekt přináší pro členy týmu?
– nové kontakty na zajímavé lidi
– praktickou zkušenost s fungováním různých institucí, úřadů a organizací
– respekt okolí
– posílení schopnosti naslouchat okolí
– zlepšení schopnosti přesvědčit ostatní o své vizi
– více sebedůvěry
– zkušenosti do profesního života
– zkušenost s naplňováním svých představ v praktickém životě
– zlepšení schopností komunikace a vyjednávání s lidmi
– možnost naučit se spolupracovat s dalšími lidmi na společném cíli
– praktické zkušenosti s prací s médii
– zlepšení schopnosti překonávat obtíže a dotáhnout práci do úspěšného konce
– schopnost definovat si jasně cíl své práce
– příležitost si uvědomit, že se stali inspirací pro ostatní
– možnost prezentovat úspěchy ve svém portfoliu
– poznání svých možností i limitů
– rozpoznání schopností i spolehlivosti svých přátel
– nové okruhy lidí s podobným náhledem na svět
– někdy zklamání a frustraci, ale také radost z překonání překážek i svých zdánlivých limitů
Co by mohlo zajímat pedagogy a vedení školy?
Studenti a studentky účastí v projektu Kdo jiný? získají především tyto kompetence:
- rozvinou komunikační dovednosti,
- posílí své sebevědomí,
- budou mít praktickou zkušenost s fungováním úřadů a organizací,
- zlepší svou schopnost projektově plánovat,
- vyzkouší si v praxi týmovou spolupráci.
Projekt JSNS – Mediálně-vzdělávací aktivizační program pro studenty i vzdělavatele s mezigeneračním přesahem s reg. č. VV-MGS-004 je realizován díky podpoře Norských fondů ve spolupráci s partnery Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci a Střediskem volného času RADOVÁNEK z Plzeňského kraje.
Co si studenti odnáší ze setkání?
Použili jsme oblíbenou metodu pro feedback: Kufr, Pračka, Koš
Kufr: odnášíme si spoustu skvělých zážitků, radost z času stráveného v příjemném, téměř rodinném prostředí s lidmi z Člověka v tísni, nápady od holek z projektu Mlč zlato – i slova můžou ublížit, jiný pohled na seniory v Kafe s babi, vynikající projekt Matyáše Boháčka, který skrze svou aplikaci Verifee usiluje prostřednictvím umělé inteligence pro analýzu manipulativních praktik ve zpravodajských článcích o podporu mediální gramotnosti a kultivaci mediálního prostoru.
Pračka: pere se v nás, jak zrealizovat náš záměr, zlepšovat věci kolem sebe a motivovat širší okolí. (pomůže nám mentor a garant projektu)
Koš: není vůbec nic, na co bychom z prvního setkání chtěli zapomenout a „vyhodit to do koše“.
Těšíme se na další setkání v únoru?? ? T+E+A+M+A+J