• Škola
    • Aktivity
    • Formuláře
    • Projekty
  • Kontakty
  • Uchazeči
    • Přípravné kurzy
    • Přijímačky
  • Studium
    • Předměty
    • DUMy
  • 50. výročí školy
  • Seznam přijatých a nepřijatých uchazečů do prvního ročníku čtyřletého studia (obor 79-41-K/41) pro školní rok 2019/2020
  • Seznam přijatých a nepřijatých uchazečů do prvního ročníku osmiletého studia (obor 79-41-K/81) pro školní rok 2019/2020
  • Výsledky přijímacích řízení
  • Matematická olympiáda
  • Matematická olympiáda 2019/20
  • Den otevřených dveří
  • Home
  • Domů
  • Škola
    • Dokumenty
    • Profil školy
    • Rozmístění učeben
    • Stravování
    • Učitelský sbor Vykrentová
  • Studium
    • Bakaláři
    • Harmonogram šk. roku
    • Maturita
    • Učební plány
    • Učebnice
  • Uchazeči
    • Den otevřených dveří
    • Přijímačky
    • Přípravný kurz
    • Studijní obory
    • Výsledky přijímacích řízení
  • Kontakty
  • Předměty
  • Aktuality
  • Aktivity
    • Kroužky
    • Naše škola v tisku
    • Pěvecký sbor
    • Školní knihovna
    • Soutěže

Celostátní kolo Fyzikální olympiády popsal Robert Gemrot

12.3.2021 10:05 PaedDr. Vít Tomis

Celostátní kolo FO se letos, na rozdíl od minulého roku, konalo distančně. Byly tomu i přizpůsobené podmínky – soutěžící museli mít celou dobu zapnutou kameru, a navíc museli podepsat čestné prohlášení, že nepodváděli. Na WC se mohlo jen po předchozím napsání „WC“ do chatu, do dvou minut musel člověk být zpátky. Po zkušenostech z krajského kola se však od dalších opatřeních proti podvádění (ideálně 2 webkamery, sdílení obrazovky, zapnutý mikrofon) upustilo. Vesměs se tedy počítalo s fair-play – ono kdo by vlastně chtěl podvádět, když se skoro všichni soutěžící navzájem znají. Úlohy navíc byly velmi těžké, takže řešení se jen tak „online“ najít nedalo.

První den jsme měli 5 hodin čistého času na řešení 4 teoretických úloh. Ke dvěma z těchto úloh byly třeba znalosti integrálů a diferenciálních rovnic (téma bylo elektřina a magnetické pole). Jedna úloha byla zaměřena na Dopplerův jev a vznik rázů. Poslední úloha byla spíše jednodušší, v podstatě základní kalorimetrie „okořeněná“ dopočítáváním různých informací (a chybou v zadání, na kterou jsme museli přijít).

Druhý den jsme pak prováděli „experiment“. Organizátoři pro nás naprogramovali webovou aplikaci, ve které jsme propojovali virtuální multimetr s tajemnou krabičkou s cílem zjistit, jak jsou v krabičce zapojeny jednotlivé součástky. Z měření průběhu proudu vybíjení virtuálního kondenzátoru jsme poté určovali jeho kapacitu. Znalost diferenciálních rovnic byla opět výhodou i přes to, že většina potřebných vzorců nám byla poskytnuta.

S prezenčním průběhem soutěže se však distanční nedá srovnávat – nejcennější na olympiádách jsou totiž přátelství a kontakty, které se mezi účastníky tvoří. Ty se bohužel „v zoomu“ jen tak nevytvoří, a tak z letošní FO opravdu zbyla jen soutěž, bez přidané hodnoty.

Robert Gemrot, oktáva

Nové příspěvky

  • Aktualizace kritérií pro přijímací řízení 14.4.2021
  • Účast uchazečů u jednotné přijímací zkoušky 7.4.2021
  • Literární soutěž POODM – terciánky Monika a Hanka postoupily do krajského kola 7.4.2021
  • Matematická olympiáda pro ZŠ a nižší stupeň Gy 1.4.2021
  • Vědecký čtyřboj 1.4.2021